Algemene richtlijn
Voorafgaand aan de opleiding
Het Standaardaanbod van het Sociaal Fonds van de Betonindustrie is een combinatie van opleidingsaanbieder en opleiding. Het Sociaal Fonds heeft een overeenkomst afgesloten met verschillende opleidingsaanbieders in meerdere domeinen die voldoen aan de vooropgestelde kwaliteitscriteria. Op die manier wil het Sociaal Fonds de kwaliteit van zijn aanbod garanderen naar u als werknemer/werkgever toe.
Interne voorbereiding om een Bedrijfsopleidingsplan in te dienen
Het Bedrijfsopleidingsplan (verder afgekort als BOP) dient eerst besproken te worden tijdens de Ondernemingsraad (OR) of, bij ontstentenis, met de syndicale afvaardiging (SA).
Hebt u in uw BOP opleidingen opgenomen waarvoor u financiële steun wenst van SFBI maar ze vallen buiten het standaard aanbod zoals vermeld op de website? Ook hiervoor heeft u specifiek de goedkeuring nodig van de Ondernemeringsraad (OR) of, bij ontstentenis, van de syndicale afvaardiging (SA).
Concreet betekent dit:
Een opleiding uit het standaardaanbod, in een extern opleidingscentrum of in het bedrijf: advies van de OR of, bij ontstentenis, van de SA is noodzakelijk.
Uitzondering: hebt u gekozen om voor het opleidingstype 'Coaching op de werkvloer' dan hebt u eveneens hun goedkeuring nodig. Ook al is deze opleiding wel opgenomen in het aanbod, wegens het uitzonderlijke karakter van deze opleiding dient de goedkeuring er te zijn.
Een opleiding buiten het standaardaanbod, in een extern opleidingscentrum of in het bedrijf: goedkeuring van uw OR of, bij ontstentenis, van de SA is noodzakelijk.
Voor opleidingen buiten het standaard aanbod, wat betrekking heeft op zowel de opleiding als de opleidingsaanbieder, vragen wij om meteen een offerte toe te voegen aan uw BOP. Let op: SFBI kan de financiële tussenkomst weigeren indien uw gekozen partner niet voldoende kwaliteit kan leveren. In zulke situaties stellen wij graag een alternatief voor.
Kwaliteit boven alles! Een opleiding in eigen bedrijf en met eigen machines verhoogt het leerrendement! Zo’n maatopleiding is mogelijk maar enkel indien het bedrijf voldoende middelen kan vrij maken om tijdens de activiteiten te kunnen gebruiken. Vooral wat betreft de opleidingen uit de categorie: Hijs- en hefwerktuigen. Wij hebben een aantal minimum vereisten opgesomd in het Kwaliteitscharter en vragen om dit vooraf te ondertekenen. Enkel dan is een financiële tussenkomst mogelijk.
Wat is een BedrijfsOpleidingsPlan?
Het BedrijfsOpleidingsPlan is een instrument dat diverse kenmerken in kaart brengt. Het geeft overzichtelijk weer wat de noodzakelijke competenties en vaardigheden zijn om de bedrijfsdoelstellingen te verwezenlijken, het brengt de domeinen in kaart waarbinnen gerichte opleidingsacties wenselijk zijn en het maakt een systematische aanpak mogelijk. Op die manier kan je bijvoorbeeld het aantal werknemers die een bepaalde opleiding zullen volgen op voorhand inplannen en hier rekening mee houden.
Waarom is het zo belangrijk?
De groeiende diversiteit in de samenleving spiegelt zich af op de arbeidsmarkt. Tegelijk speelt ook de vergrijzing meer en meer een rol op de arbeidsmarkt. Bedrijven hebben er dus alle belang bij om het aanwezige talent te koesteren en in te zetten op de permanente ontwikkeling ervan. Een doordacht en goed gestructureerd opleidingsbeleid is een prima hulpmiddel om die kostbare kennis en vaardigheden in de organisatie te houden.
Daarnaast is een BOP dat voldoet aan de hieronder gestelde kenmerken een voorwaarde om een aanvraag tot financiële tussenkomst door het SFBI te doen. Het BOP dient in orde te zijn alvorens een opleiding aan te vragen.
Hoe pakt u het aan?
In het BOP beschrijft u de stappen naar de gewenste situatie voor de toekomst. Het is zinvol om vooraf een analyse te maken van de huidige kennis en vaardigheden binnen uw team. Hiervoor kan u een Kennismatrix gebruiken. Door de huidige situatie en de gewenste toekomstige situatie te vergelijken, krijgt u een overzicht van de domeinen waarvoor u sturing moet geven bij de personeelsontwikkeling.
Hoe de Kennismatrix te gebruiken?
- Stap 1: maak eerst een lijst me de uit te voeren taken. Beschrijf de taken kort maar let op, details zijn soms erg belangrijk! Afhankelijk van de structuur binnen de organisatie, kunt u de takenlijst opmaken per (specifieke) machine of per team/ploeg.
- Stap 2: in de kolommen van de matrix vermeldt u de namen van uw medewerkers die een of meerdere van die taken dienen uit te voeren.
-
Stap 3: vanaf nu kan u per taak aangeven in welke mate iedere medewerker die taken op dit moment zelfstandig kan uitvoeren. Het ultieme doel van die inventarisatie is de visualisering van de individuele vaktechnische competenties van medewerkers om de actuele tekorten of werkpunten te detecteren en ook te verbeteren. Competenties en de vaardigheden die hiervoor nodig zijn, verschillen van persoon tot persoon en zijn afhankelijk van de reeds gevolgde scholing, ervaring en persoonlijk talent. Een regelmatige actualisatie is noodzakelijk! Zonder rekening te houden met de voorkennis, zal de opleiding niet aansluiten bij de effectieve leernoden van de werknemers. Dat betekent ook dat het werkelijke rendement van de opleiding lager zal zijn dan verwacht.
Tips & tricks vindt u hier. Vindt u het moeilijk om de juiste logistieke opleiding te kunnen kiezen? Raadpleeg de matrix met alle minimumvereisten op vlak van vaardigheden. - Stap 4: De volgende belangrijke stap is een opleidingsplan (BOP) opmaken. Hulp nodig? Vraag de sectorconsulent om hulp.
Enkele aandachtspunten voor het opstellen van uw bedrijfsopleidingsplan
- Wilt het bedrijf inspelen op nieuwe producten en markten of is er een uitbreiding van werkzaamheden gepland? Wat betekent dat voor uw medewerkers? Zijn er medewerkers die iets anders gaan doen of meer moeten kunnen?
- Gemiddelde leeftijd binnen de organisatie: zijn er medewerkers die op korte termijn de pensioenleeftijd zullen bereiken? Hun kennis is vaak van onschatbare waarde voor de organisatie.
- Worden er binnenkort nieuwe medewerkers aangeworven?
- Welke individuele opleidingsbehoeften hebben uw medewerkers: gewenste opleidingen/cursussen/speciale begeleiding?
- Zijn er medewerkers die specifieke certificaten nodig hebben om hun job te mogen uitoefenen?
- Moeten sommige werknemers een bijscholing volgen om hun certificaat te kunnen behouden?
Let op, het is belangrijk om draagvlak te creëren binnen uw organisatie op vlak van leerbeleid. Op die manier hebt u meer kans om uw plan succesvol te kunnen uitvoeren. Overleg dus vooraf met alle betrokken partijen zoals het management, leidinggevenden, werknemers en de preventieadviseur.
Hebt u hulp nodig? Aarzel niet om de sectorconsulent om advies te vragen.
BOP ingevuld en goedgekeurd?
- Bezorg uw BOP aan het secretariaat van SFBI. De sectorconsulent zal uw dossier doornemen en de eerste feedback bezorgen: opleidingen@fondsbeton.be.
- Uw BOP zal voorgelegd worden aan de woordvoerders binnen SFBI.
- Na een positieve beslissing van het SFBI, mogen de deelnemers ingeschreven worden op de website van het SFBI. De inschrijving via de website is verplicht en dient in orde te zijn voor de aanvang van de opleiding. Nadien zijn er geen correcties meer mogelijk.
Terugbetaling
- De globale tussenkomst per jaar en per onderneming mag niet meer bedragen dan 150 € vermenigvuldigd met het aantal arbeiders in voltijdse equivalenten, ingeschreven in het personeelsregister van de onderneming op de afsluitingsdatum van het vorige boekjaar:
- een tussenkomst van 75€ in de opleidingskosten per vooraf ingeschreven deelnemer, per opleidingsdag of 37,50 € per halve dag;
- een tussenkomst van 75€ in de loonkosten per vooraf ingeschreven deelnemer, per opleidingsdag of 37,50 € per halve dag;
- de patronale sociale lasten en de verplaatsingskosten komen niet in aanmerking voor een terugbetaling.
Let op! Om de opleiding in de kleine ondernemingen te stimuleren, wordt dit jaarlijks budget verdubbeld voor ondernemingen met minder dan 20 arbeiders. Kortom, het aantal arbeiders in voltijdse equivalenten, ingeschreven in het personeelsregister van de onderneming op de afsluitingsdatum van het vorige boekjaar, mag niet hoger zijn dan 19,99.
Na de opleiding bezorgt u alle bewijzen van de gemaakte kosten (bewijs van betaling, originele aanwezigheidslijsten...) aan de sectorconsulent. De terugbetaling van de opleidingskosten gebeurt na het afsluiten van het dossier.
Sancties bij het niet nakomen van de voorwaarden
- Wegroepen van de deelnemers tijdens de bedrijfsinterne opleidingen: indien de directe verantwoordelijke de werknemer wegroept tijdens de opleiding omwille van de bedrijfsactiviteiten, zal de terugbetaling voor deze deelnemer geschrapt worden voor het volledig traject.
- Onvoldoende tools en werktuigen tijdens de bedrijfsinterne opleidingen: indien het bedrijf onvoldoende tools en werktuigen ter beschikking stelt voor de opleiding, zal de kwaliteit van deze opleiding verminderen. In zulke situaties heeft het SFBI het recht om de terugbetaling op die dagen te verminderen met 50%.
- Afwezige deelnemers: kosten voor de afwezige deelnemers worden niet vergoed door het SFBI. De aanvrager dient de annulatiekosten van de opleidingsverstrekker te respecteren.